We leven in een maatschappij waar we steeds meer aan het milieu denken en rekening houden met duurzaamheid, een van de factoren daarin is vervuiling door auto’s. Nou is daar natuurlijk een oplossing voor, elektrische auto’s. Simpelweg rijden op een batterij in plaats van vervuilende benzine of diesel, aangezien deze bolides met een stekker opgeladen moeten worden is het efficiënt om het verschil tussen de verschillenden oplaadkabels te weten om de perfecte voor uw toekomstige of huidige auto te kiezen!

Type 1 laadkabel

Een van de 2 meest voorkomende types laadkabels is de laadkabel type 1, deze is bedoeld voor de Amerikaanse en Japanse auto industrie. Dat houdt in dat als u een elektrische auto van een amerikaans of japans merk rijd dat u voor een type 1 moet kijken. Deze kabels hebben meestal dezelfde laadsnelheid en specificaties maar de plug-in is net wat anders dan de types voor een europese auto. De type 1 kabels zijn in veel soorten en maten verkrijgbaar.

Type 2 laadkabel

In tegenstelling tot de type 1 is de type 2 wel voor de Europese markt, dus rijd een auto van bijvoorbeeld een Duits of Frans merk dan zult u moeten zoeken naar een type 2 laadkabel. Dit type zult u het meest voorbij zien komen want de Duitse automarkt is momenteel volledig aan het focussen op EV’s (electric vehicles) en aangezien Nederlanders graag Duits rijden is dat de oorzaak.

Verschillende fases van kabels

We kennen 2 belangrijke soorten, de 1 fase en 3 fase, die kunnen we ook weer opsplitsen in verschillende varianten. Afhankelijk van uw auto en van de laadpaal bepaalt het welke het beste voor u zal werken. We kennen de volgende soorten:

  • 1 fase (16A)
  • 1 fase (32A)
  • 3 fase (16A)
  • 3 fase (32A)

Naast deze verschillen is het natuurlijk ook van belang om de juiste lengte van de kabel te bestellen want u wilt niet in de problemen komen met een te korte kabel…