Het importeren van een auto kan een aantrekkelijke optie zijn voor mensen die op zoek zijn naar een specifiek merk of model dat niet in Nederland verkrijgbaar is. Bovendien kan het importeren van een auto ook financieel voordelig zijn, vooral als je een goede deal hebt gevonden in het buitenland. Maar voordat je een auto importeert, is het belangrijk om de kosten te bepalen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In dit artikel bespreken we de belangrijkste kostenposten bij het importeren van een auto en hoe je deze kosten kunt bepalen.

BPM Huys

Een van de belangrijkste kostenposten bij het importeren van een auto is de BPM, de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. De BPM is een belasting die je betaalt als je een nieuwe of gebruikte auto in Nederland op naam zet. Het bedrag dat je moet betalen hangt af van verschillende factoren, zoals het bouwjaar, de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de auto. Om de hoogte van de BPM te bepalen, kun je gebruik maken van een BPM calculator. Een bekende aanbieder hiervan is BPM Huys. Deze calculator berekent het bedrag dat je moet betalen aan BPM op basis van de gegevens van de auto. Het is belangrijk om te weten dat de BPM alleen betaald hoeft te worden als de auto nog niet eerder in Nederland geregistreerd is geweest. Als de auto al eerder in Nederland is geregistreerd, hoef je geen BPM meer te betalen.

Transportkosten

Een andere belangrijke kostenpost bij het importeren van een auto zijn de transportkosten. Dit zijn de kosten die je maakt om de auto vanuit het buitenland naar Nederland te vervoeren. De hoogte van deze kosten hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand tussen het land van herkomst en Nederland en het type transport dat je kiest. Als je de auto zelf ophaalt in het buitenland, bespaar je natuurlijk op de transportkosten. Maar als je de auto laat vervoeren, kun je kiezen voor verschillende opties, zoals transport per boot, trein of vrachtwagen. Het is belangrijk om de kosten van verschillende opties te vergelijken voordat je een keuze maakt.

Invoerkosten

Naast de transportkosten zijn er nog andere invoerkosten waar je rekening mee moet houden. Zo moet je bijvoorbeeld invoerrechten betalen als de auto afkomstig is uit een land buiten de Europese Unie. De hoogte van deze invoerrechten hangt af van het land van herkomst en het type auto. Daarnaast moet je ook BTW betalen over de waarde van de auto, inclusief de transportkosten en eventuele invoerrechten. De BTW bedraagt in Nederland 21 procent. Als je de auto zakelijk importeert, kun je de BTW terugvorderen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Keuringskosten

Als je een auto importeert, moet deze voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Dit betekent dat de auto gekeurd moet worden voordat je deze op naam kunt zetten. De keuring moet worden uitgevoerd door een erkend keuringsstation. De kosten van de keuring hangen af van het type keuring dat je laat uitvoeren. Zo betaal je meer voor een APK-keuring dan voor een keuring voor de typegoedkeuring. De kosten van de keuring zijn dus afhankelijk van het type auto en het type keuring dat je nodig hebt.