In elke auto zit een distributieriem. Helaas komt er een tijd dat je dit belangrijke onderdeel moet vervangen. Normaal gesproken moet je dan direct een volledig distributieriemset kopen. Dit bestaat uit diverse onderdelen waarmee je dus de riem kunt vervangen in je luxe auto. Normaliter bestaat een set uit een riem, riemschijven, spanrollen, geleiderollen, tandwielen, olieafdichtingen, pakkingen, bevestigingsmiddelen en keerringen voor de bougiepijp. In sommige gevallen voegt de fabrikant nog een waterpomp toe aan deze set. Waarom je mogelijk zo’n product moet kopen? 

Waarom heeft je luxe auto een distributieriem nodig?

Eerder in dit artikel werd al aangegeven dat in elke auto normaal gesproken een distributieriem zit. Dit bestaat dus normaliter uit meerdere onderdelen, wat een distributieriemset genoemd wordt. Dit zorgt voor een gesynchroniseerde werking van zowel de motorkleppen als de motorzuigers. De onderdelen van deze set moeten dan ook beslist optimaal functioneren. Het valt daarom aan te raden om de componenten in de distributieset in één keer te monteren, doe dit dus echt op hetzelfde moment. Hierdoor zijn ze namelijk beter beschermd tegen voortijdige schade. 

Wanneer moet de distributieriem in je luxe auto vervangen worden?

De onderdelen van de klepaandrijving hebben vaak te maken met zware druk. Dit komt onder andere door wrijving, vibraties en temperatuurschommelingen. Deze zware druk resulteert helaas in natuurlijke slijtage van de onderdelen. Het is daarom verstandig om deze componenten na 60 duizend tot 100 duizend kilometer te vervangen, al kun je dit ook na vijf jaar doen. De onderdelen moeten bovendien vervangen worden met behulp van de richtlijnen van de fabrikant. Als je dit niet doet dan loop je het risico dat de riem scheurt. Het zou overigens kunnen dat je nog eerder een nieuwe distributieriem nodig hebt, bijvoorbeeld als één van de onderstaande dingen gebeuren.

  • De distributieriem is gescheurd: De riem kan scheuren bij overmatige vervuiling, maar ook door het vastlopen van de lagers, spanrol of pomp. Is dit gebeurd? Je auto wil dan niet starten en moet dus weggesleept worden.
  • De pomp of riemschijf blokkeert: Corrosie kan leiden tot dit probleem, wat juist weer door vervuiling veroorzaakt wordt. Overigens zou een onjuiste montage hier ook tot kunnen leiden. Je merkt dat je pomp of riemschijf blokkeert doordat er een piepgeluid uit de motor komt bij dit probleem.
  • Er is niet genoeg spanning: Normaliter is dit het gevolg van een defecte spanrol. Vervolgens leidt het tot weigering van het gehele systeem doordat het brandstofluchtmengsel te laat of juist te vroeg ontbrand wordt. 
  • Er doen zich mechanische beschadigingen voor: Mechanische beschadigingen kunnen gebeuren wanneer er vreemde dingen in het mechanisme komen om wat voor reden dan ook. Ook plotse temperatuurwijzigingen kunnen het oorzaak zijn van dit probleem. Je kunt merken dat je last hebt hiervan doordat je een klikkend geluid onder de motorkap hoort terwijl je de motor aan hebt staan.

Hoe werkt het vervangen van een distributieriem in een luxe auto?

Eerst moet je er namelijk voor zorgen dat de merktekens goed uitgelijnd zijn, terwijl de naald nokkenasschijf uitgelijnd moet zijn met het merkteken op het motorblok. De verdelerrotor moet juist uitgelijnd zijn met het merkteken op de verdelerbehuizing. Vervolgens leg je de nieuwe distributieriem voorzichtig over de schijven. Draai daarna de regelschroef van de spanrol langzaam los, hierdoor drukken ze opnieuw tegen de riem. Breng de spanrol in positie en zorg ervoor dat de veer goed gekoppeld is. Vervolgens moet je de krukas minstens twee keer volledig ronddraaien. De distributieriem hangt hierdoor niet meer los, terwijl de tanden van de riem zich ook goed vastgrijpen in de groeven van de schrijf. De spanrol moet je nu loslaten en volgens de aanbevelingen van de fabrikant van je auto moet je de riem op spanning brengen. Daarna kun je alle onderdelen weer monteren die je eerder verwijderd had, terwijl je ook de beschermkap van de distributieriem terug kunt plaatsen. Koppel vervolgens de aardingskabel van de batterij aan en start de motor om de ontsteking te controleren en alles goed af te stellen. 

 

Informatiebronnen:
Informatie over distributieriem genomen van auto-onderdelen24.nl
Hoe de distributieriem te vervangen genomen van gatestechzone.com