Na de uitvinding van het wiel heeft de rem niet lang op zich laten wachten. Het begon met houten blokken die tegen het wiel werden gedrukt via een hefboom. Één principe is al die millennia overeind gebleven: het voor de rijveiligheid zo essentiële remsysteem werkt op basis van wrijving.

Werking

De meeste moderne personenauto’s zijn uitgerust met schijfremmen. Hun werkingsprincipe is simpel uitgelegd als volgt: Het trappen op het rempedaal verplaatst remvloeistof via de remcilinder naar de zuigers in de remklauw. Deze drukken de remblokken tegen de remschijf. De ontstane wrijving vertraagt de auto en doet hem uiteindelijk stoppen. In deze werkingsbeschrijving kwamen meteen de belangrijkste remonderdelen ter sprake.

Remklauw

Twee basistypen remklauw worden gebruikt op moderne auto’s: de vaste een de zwevende. Een vaste remklauw heeft twee zuigers die bij bediening gelijke druk op remblokken aan beide kanten van de schijf uitoefenen. Een zwevende remklauw heeft één zuiger die tegen de remschijf drukt en hem als het ware tegen het remblok aan schuift. Dit type zit doorgaans op gewone personenwagens. De vaste remklauw wordt gebruikt op o.a. sportwagens. Deze robuuste onderdelen zijn geen slijtageonderdelen. Wanneer een remklauw vastloopt, trekt de auto naar één kant bij het remmen. Ook wanneer het onderdeel vloeistof lekt, moet het onmiddellijk worden nagekeken.

Remschijf

In het remsysteem is de remschijf het grootste onderdeel. Er zit er een op elk wiel en is traditioneel gemaakt van gietijzer. Hij biedt het contactoppervlak voor de noodzakelijke wrijving. Uiteraard moet hij bestand zijn tegen hitte. Veel remschijven zijn geventileerd om een verkoelende luchtstroom tijdens het remmen te genereren. Uit hoofde van hun functie zijn de onderdelen aan slijtage onderhevig. Voor elke remschijf is een minimumdikte gespecificeerd. Wordt deze dikte bereikt, is het tijd voor vervanging.

Remblokken

Schijfremmen maken gebruik van blokken wrijvingsmateriaal, gemaakt van organische, metalen of keramische stoffen. Deze drukken tegen de schijf wanneer op de rem wordt getrapt. Wrijving is hun werk en daarom slijten remblokken. Zouden ze niet worden vervangen, slijten komt gaandeweg het metaal waarin ze gevat zitten, tegen de remschijf aan. Dit beschadigt hem en verlengt de remweg extreem. Remblokken zijn daarom uitgerust met slijtage-indicatoren die te horen geven, wanneer ze aan vervanging toe zijn. Tegenwoordig is dat ook te zien via een waarschuwingslampje op het dashboard.

Video bronnen: www.autodoc.nl

Remvloeistof

De hydraulische vloeistof is niet samendrukbaar en daarom zo effectief in zijn kracht-overbrengende functie. Remvloeistof beschermt het remsysteem ook tegen corrosie. Zijn vochtabsorberende eigenschap is de reden voor het periodieke onderhoud. Water in de remvloeistof verlaagt het kookpunt. Dit heeft een nefaste invloed op de remwerking. De zogenaamde DOT-codering van de remolie specificeert het kookpunt. Aan de hand van deze code kunt u de beste remvloeistof voor uw auto kiezen.

 

Optimale remwerking is uiterst veiligheidsrelevant. Een keuze voor hoogwaardige merkonderdelen en regelmatig onderhoud verzekert de veiligheid van bestuurder, passagiers en andere weggebruikers.