Jaguar heeft onlangs een nieuwe compacte cross-over gepresenteerd: de E-Pace.

Met de E-Pace gaat Jaguar de concurrentie aan met concurrenten zoals de Audi Q3 en de Evoque van Range Rover. De nieuwe auto heeft een lengte van 4,40m en een wielbasis van 2,68m. De auto is 1,65 meter hoog. Qua afmetingen is de E-pace dus prima vergelijkbaar met de genoemde concurrenten, al is hij een tikkeltje langer.

Diesel- of benzinemotor

De E-pace wordt verkocht in vijf edities.  Standaard is de 2,0-liter dieselmotor van 150pk en 380 Nm. Iets meer pit heeft de eveneens 2,0-liter viercilindermotor met 180 pk/430Nm. En dan is er nog de 2,0-liter viercilindermotor die, eveneens op diesel, goed is voor 240pk en 500 Nm. De eerste twee motoren zijn ook als automaat leverbaar.

Als je liever benzine tankt, kun je kiezen uit twee motoren, elk een negentrapsautomaat. Een 249pk/365Nm benzinemotor van 2,0-liter brengt je van 0 tot 100 in 7 seconden. Als je dan gas blijft geven, kan de snelheidsmeter 230 km/u aangeven.

Het échte racemonster is echter de E-pace die met een 2,0-liter turbomotor is uitgerust. In 6,4 seconden zit je op 100 km/u. Deze auto is echt een feest op de Duitse Autobahn: als je deze auto op zijn staar trapt, kun je 243 km/u halen.

Is dat wel veilig?

Ondanks dit spierballenvertoon is de Jaguar E-Pace verrassend veilig, vooral door de vele veiligheidsfeatures. Voor het eerst krijgt een Jaguar aan HUD (Head-up Display), waardoor je makkelijk inzicht in allerlei informatie krijgt.

Om nog een paar veiligheidssystemen te noemen:  Emergency Braking, Blind Spot Assist, Lane Keep Assist, Traffic Sign recognition, Adaptive Speed Limiter. Ook heeft deze Jaguar voetgangersairbags. De E-Pace houdt zelfs de bestuurder in de gaten met een Driver Condition Monitor. Oh, en parkeersensoren natuurlijk.

De Jaguar E-Pace is verkrijgbaar vanaf € 48.300