De Polo is een oude bekende van Volkswagen. De huidige Polo is sinds 2009 op de markt. Maar er komt een nieuwe generatie, waarover Volkswagen afgelopen week het een en ander bekend heeft gemaakt.
Het eerste dat opvalt: de nieuwe Polo is een stuk groter. Deze zesde generatie Polo wordt 8 centimeter langer (4,05 meter) en 7 centimeter breder (1,75 meter). De wielbasis is bij de nieuwe generatie 2,56 meter, i.p.v. 2,47 meter.
Het lijkt erop dat de nieuwe Polo verkrijgbaar gaat zijn met keuze uit 9 motoren. De eenvoudigste benzinemotor is de 65 pk 1.0 MPI maar het loopt op tot de 1.5TSI, die 150 pk levert. Voor wie liever een diesel rijdt, is in het begin alleen de 95 pk TDI beschikbaar. Verrassend is misschien dat er ook een 95pk TGI beschikbaar is, deze motor draait alleen op LPG.
Ga je echt voor sportief? Dan kies je natuurlijk de GTI die 200 pk onder de kap heeft, geleverd door de 2.0 TSI motor.
DSG-transmissie is leverbaar voor elke Polo met een motor van 95 pk of hoger.
Veilige Volkswagen
Volkswagen heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van veiligheid. En dat doen ze in de nieuwe Polo met verve. Om maar te noemen: Front Assist met City Emergency Braking én voetgangersherkenning is standaard. Verder kun je kiezen voor adaptive cruisecontrol, dodehoekherkenning, Rear Traffic Alert, Keyless Access, Park Assist en Lane Assist. Het Active Info Display, tot nu toe alleen bij de premiummodellen verkrijgbaar wordt in de Polo ook geinstalleerd.
Edities
De Polo komt in vier varianten op de markt: de GTI, de Trendline, Comfortline en Highline. Elke editie is weer beter uitgerust dan de vorige. Zo heb je vanaf de Comfortline standaard airco, bluetooth- en USB-connectiviteit.
De Polo is vanaf oktober leverbaar. Gegevens over prijzen worden nog gepubliceerd.