Een van de recentste trends in de autowereld is elektrisch rijden, vooral omdat het beter is voor het milieu. Ook de overheid vindt het een goede optie om daar op over te stappen. Maar wat zijn nou de voordelen van elektrisch rijden en zitten er ook nadelen aan?

De voordelen van een elektrische auto

De meeste mensen die starten met elektrisch rijden doen het omdat het beter is voor het milieu. Met een diesel of benzine-auto wordt er gereden op fossiele brandstoffen, deze stoten veel CO2 uit. Een elektrische auto stoot helemaal geen CO2 uit, omdat deze niet rijd op fossiele brandstoffen maar stroom. 

Elektrisch rijden is als je gaat rekenen goedkoper, zowel in de aanschaf van de auto als de verbruikte elektriciteit zelf. Stroom is bijvoorbeeld op te wekken door zonne-energie en windmolens. Dat is milieutechnisch dus veel beter dan het gebruik van de fossiele brandstoffen.

Om het elektrische rijden nog meer te stimuleren heeft de overheid specifieke voordelen gegeven aan het rijden van een elektrische auto. Zo geeft de overheid korting op de wegenbelasting en hoef je tot 2025 geen aanschaf- en motorrijtuigenbelasting te betalen. Die kortingen zijn natuurlijk mooi meegenomen, daarom zien veel mensen dat ook als een voordeel en stimulans om een elektrische auto aan te schaffen.

De nadelen van een elektrische auto

Een van de grootste nadelen van het rijden van een elektrische auto is het opladen. Opladen duurt gemiddeld zo’n 6 tot 10 uur afhankelijk van de laadpaal die je hebt. Het duurt dus veel langer als tanken bij een tankstation. Ook zijn er nog niet veel oplaadpunten in het land. Deze worden wel steeds meer gemaakt, maar er zijn nog steeds veel meer tankstations. Een elektrische auto moet dus vaker opgeladen worden, met een benzine of diesel auto hoeft dat een stuk minder vaak. 

Het scheelt al veel als je een laadpaal voor thuis hebt. Zo is je auto van tevoren opgeladen voordat je ergens heen gaat. Je kan de auto dan ‘s nachts aan de lader leggen waardoor je ‘s ochtends niet hoeft te wachten voordat de accu vol is.

Oplaadpalen

Zoals eerder beschreven is een laadpaal niet overal, de overheid is er druk mee bezig om er steeds meer te laten bouwen binnen het land. Omdat dit soms langer duurt bij jou in de buurt kan je er ook zelf een bestellen voor thuis of op kantoor. 

Als je een elektrische auto aanschaft zit er standaard een oplaadkabel bij. De laadpaal zelf niet, maar er zijn meerdere instanties die daarbij kunnen helpen. Zo heb je groenopladen.nl, incharge.vattenfall.nl en laadpaal24.nl, zij bieden stuk voor stuk laadpalen aan.

Er zitten wel verschillen in de oplaadpalen, zo heb je normale laadpalen en snelladers. Een normale laadpaal doet er 6 tot 10 uur over, afhankelijk van de auto die je rijd. Een snellader doet er 30 minuten over, je auto is dan niet volledig opgeladen maar wel voor het grootste deel. Zo’n snellader is dus vooral praktisch als je ergens snel heen moet.