Wil je openbaar laden of ga je een laadpaal kopen met of zonder abonnement? Wat is het voordeel van een laadpaal abonnement? Lees verder.
Inmiddels is de elektrische auto in Nederland niet meer weg te denken. Misschien heb jij er ook al wel een zogenaamde EV (Electric Vehicle) of denk je na over de aanschaf ervan. De Tesla Model 3 was een echte game changer en de bekende merken als Volkswagen, Mercedes, Audi en andere grote namen bieden nu ook actief de elektrische auto aan. Goed om te weten, een laadpaal moet je apart kopen. Er is dus in de meeste gevallen geen laadpaal van BMW of laadpaal van Audi die je bij de auto krijgt. Van Tesla zijn er de bekende snelladers, maar voor thuis kies je een ander merk laadpaal met of zonder abonnement. Over deze keuze gaat dit artikel. Want wat is slim, een laadpaal met of zonder abonnement kopen? En wat is het voordeel van een laadpaal abonnement?
Laadpaal met of zonder abonnement kopen
Laten we beginnen met het antwoord op de vraag “Zal ik een laadpaal met of zonder abonnement kopen?” Als je voor jezelf thuis een laadpaal koopt, en jij bent de enige die laadt, dan zal meestal een laadpaal zonder abonnement de beste keus zijn. Zodra er meer mensen laden, zoals bij een kantoor of appartementencomplex dan is een laadpaal met abonnement de betere keuze. Je moet immers weten wie wat betaalt. Laad je thuis je leaseauto op? Dan kun je dit wel nodig hebben, de leasemaatschappij wil namelijk weten hoeveel je met je auto laadt, en er zeker van zijn dat je buren niet op hun kosten de auto opladen. Naast dit voordeel heeft een laadpas met abonnement ook meestal een storingsservice en kun je zelf tarieven voor ‘gastladen’ instellen.
Laadabonnement openbaar
Heb jij ze langs de snelweg gezien? Die gele bogen van FastNed? Of de laders van Allego, die je veel in buurten en wijken ziet? Er zijn inmiddels al meerdere aanbieders van laadpunten. Je hoeft gelukkig niet bij elke aanbieder een abonnement af te sluiten. Er zijn bijvoorbeeld abonnementen en laadpalen van Coolblue. Hierbij kun je gratis de pas aanvragen. Je laadt vervolgens je EV op bij vrijwel alle openbare laadpunten in Nederland en Europa! Handig dus voor de internationale rijder die geen zin heeft om per land uit te zoeken wat de auto opladen kost. Je kunt kiezen uit een starttarief met gratis laadpas of een laadabonnement voor een klein bedrag per maand zonder starttarief. Je moet uitrekenen wat het meest voordelig is voor jou.
Thuis de auto opladen blijft het goedkoopst
Openbaar laden is super, maar kan in prijs niet op tegen thuis laden. Zeker als je zonnepanelen hebt, dan is thuis een laadpaal laten installeren de slimme keuze. Laat het gemak van in het openbaar laden dus niet de wens voor een eigen laadpaal wegnemen. Als je thuis laadt, moet je natuurlijk nog wel de laadpaal kopen. De lage kosten voor een laadpaal maken deze momenteel al erg toegankelijk. Wanneer je een laadpaal thuis met meerdere passen hebt, kan iedereen met zijn of haar eigen pas laden. Er zijn bovendien manieren om je eigen laadpaal te verhuren. Je kunt je privé laadpaal dan openbaar maken. Door de snelle veranderingen in de regels die aanbieders en abonnementen voor laadpassen hebben, is het zinloos om in dit artikel alles uit te schrijven. Maar informeer hiernaar bij de laadpaal aanbieder om te kijken welke laadpaal dit kan. Je kunt nu laadpalen nog relatief nieuw zijn, hier mooi op inspelen.