Droomauto’s zijn meestal aan de prijzige kant, om het zacht uit te drukken. Want wie droomt er niet van een Bugatti Chiron, een Aston Martin Valkyrie, of een Lamborghini Sian om maar eens wat te noemen! Deze waanzinnige bolides zijn helaas voor vrijwel niemand weggelegd, er rijden dan ook maar enkele exemplaren ervan in Nederland rond. Aan dergelijke auto’s hangen prijskaartjes van meerdere miljoenen, dus tenzij je de jackpot wint of zeer fortuinlijk raakt in zaken, zal een dergelijke auto niet haalbaar zijn, ook niet middels een lening. Maar dan rijst natuurlijk ook de vraag: wat is een droomauto precies? Want ja, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Droomauto, investering of sentiment?

Valt het jou ook wel eens op dat zodra het voorjaar en de eerste warme lentedagen zich aandienen, tal van 60 plussers zich in hun oldtimer cabrio op de weg begeven? Er hangt altijd een beetje een jetset-achtige sfeer om deze heren en het zijn ook áltijd mannen, vrijwel nooit dames op leeftijd. Maar een droomauto kan meer zijn dan alleen een sentimentele aankoop, gebaseerd op gevoel – een oldtimer kan ook heuse investering vormen. Dat is ook de reden dat sommige eigenaren een persoonlijke lening afsluiten om het beoogde investeringsobject te kunnen kopen.

Autoveiling

Dergelijke oldtimers koop je meestal niet rechtstreeks van de eigenaar zelf, je koopt ze op veilingen. Hier kun je ook nagaan wat het vorige aankoopbedrag geweest is. Met een beetje geluk en een goed gevulde portemonnee kun je op een autoveiling jouw droomauto kopen. Dit zijn meestal auto’s in de leeftijdscategorie van 1930 – 1970. Dergelijke auto’s gaan niet vaak de weg op en er hangt ook een prijzige verzekering aan, dit zul je voor lief moeten nemen. De beste autoveilingen op dit gebied zijn van RM Sotheby’s, en vinden voornamelijk plaats in Monaco.

Gewone droomauto

We hebben allemaal wel een ‘droomauto’ in gedachte, maar de haalbaarheid maakt dat je je dromen bijstelt. De meeste mensen zoeken hun ‘droomauto’ in de prijsklasse die zij zich logischerwijs kunnen veroorloven. Dan ga je kijken naar zaken als het aantal pk’s, de vormgeving, het merk, leeftijd, motorinhoud, automaat of schakelbak, faciliteiten, binnenruimte en indeling.

Erg populair binnen het gangbare segment zijn -haast vanzelfsprekend- BMW, Mercedes, Audi, maar ook oldtimers als de Ford Scorpio – die laatste vanwege zijn waanzinnige prestaties en forse omvang. De Ford Scorpio rolde voor het laatst in 1998 van de band, dus we spreken over auto’s van inmiddels meer dan 25 jaar oud.

Huidige droomauto’s

Voor velen is de Tesla inmiddels een droomauto geworden. Tesla, met zijn eigenzinnige vormgeving, goede prestaties en de nodige ‘easter eggs’ (ingebouwde verborgen verrassingen, naar de geest van Elon Musk zelf) is een auto met allure en prestige. Voor modaal verdieners vormt de Tesla nog steeds een te forse investering, in dat geval kun je wel denken aan een persoonlijke lening indien je zelf ook geld kunt bijleggen. Gemiddeld kost een Tesla namelijk tussen de 50.000 en 100.000 euro, geen alledaagse prijs dus voor de meeste van ons.